Waiting, walking, monkeys, dance show and rain rain rain

10 juli 2017 - Ubud, Indonesië

Vandaag kennismaking met de groep waarin ik zit voor de introductieweek, allemaal jonge studentes, niet te nauw nemend met tijdsafspraken (wachten, relax Nele, je bent in Bali en (nog) niet de leerkracht hier ;) ) maar uitzonderingen bevestigen de regel, en samen met de toffe Brusselse meisjes en een Spaans meisje lachen we er eens om.

Met zen allen zijn we gewandeld naar het centrum van Ubud, 45 minuten tot we aan de drukke straten kwamen, vol winkeltjes, gezellige cafés en tempels. Ons eerste monument bezoek was het paleis van de koning, dat was knap om te zien, maar het paleis in Sinjara was veel beter onderhouden.

Aan keuze in souvenirs geen gebrek op de markt in Ubud, straten vol kraampjes, binnen en buiten. Bij het eerste keer rondwandelen al ideetjes opgedaan, leuke spulletjes kopen is voor een andere keer.

Het hoogtepunt van ons bezoek aan Ubud was ongetwijfeld het monkey forest, en dat mag je vrij letterlijk nemen. Midden in de stad is er een jungle-bos, vol langstaart aapjes. Je kon banaantjes kopen om een aapje op je schouder te laten zitten, maar dat was voor mij niet nodig, na 5 minuten sprong er al eentje op mijn rug op zoek naar iets lekkers. En wanneer ik zat en mijn hand uitstak, klom daar een kleintje naar boven om zijn banaantje op te snoepen in mijn nek, absoluut geweldig!

Het is nu het droge seizoen in Bali, maar in Ubud kan het het hele jaar door regenen... vanaf de namiddag is het beginnen regenen en niet meer gestopt. Ook eens gezellig als je onder terras zit, met cocktail in de hand. Maar niet als je van de ene plaats naar de andere moet wandelen, buiten aanschuiven voor je eten en je bord achteraf afwassen, buiten... Och ja, een ervaring rijker al weer ;)

De avond werd afgesloten met een opvoering van een Balinese dansshow; dit is een verhaal dat ze uitbeelden via dans en muziek. Er zit een 'koor' van mannen die ritmische en melodische zinnen 'zingt', zij zorgen voor de begeleiding van het spel dat zicht afspeelt tussen verschillende personages. Het was speciaal, mooi om te zien hoe  de mensen zo opgingen in hun dans en zingen. Aan het einde was er nog een vuurdans, een man liep door een hoopje vuur, verschillende keren, ook begeleid door het koor.

S'avonds in het warme bed kruipen, na al die regen deed deugd. Vanmorgen al weer vroeg wakker met de hanen die vanaf 4uur beginnen te kakelen... goodmorging Bali :D

1. Papa:
    11 juli 2017
    jouw manier van schrijven sleept ons op een heel fijne manier mee in jouw reisverhaal. ook de foto's vergroot op pc zijn nog mooier.