aan alle mooie liedjes komt een einde, en dit werd een heel lang einde...

4 augustus 2017 - Kuta, Indonesië

Vorige vrijdag afscheid genomen van vriendinnen in Ubud, lekker gaan uit eten. Op zaterdag nog zen leuke dag gehad met 2 Belgische meisjes die ook het weekend doorbrachten in Padang Bai. Samen gaan snorkelen in de blue lagoon en lekker gaan eten. Op zondag begon mijn laatste week 'op mijn eentje', op Gili air heb ik de rust gevonden en een heerlijke tijd gehad.

De bed and breakfast waar ik verbleef was in het centrum van het eiland, 2min van het strand. Ik had een eigen bungalow met terras in haar tuin. Enkel WiFi tijdens het ontbijt was aanpassen, maar dat zorgde eigenlijk nog voor meer rust ;)

Hoewel het niet altijd makkelijk was om aan te kijken op al die koppeltjes die samen reisden, vond ik het ook gewoon heerlijk dat ik gewoon mijn ding kon doen. En dat heb ik ook gedaan. Ik vulde mijn dagen met rondfietsen op het eiland, stoppen bij verschillende stranden, zwemmen en zonnen. Het hoogtepunt was de snorkeltrip, op 4 verschillende plaatsen rond de 3 Gili eilanden sprongen we uit de boot en konden we vrij snorkelen of de gids volgen wanneer de stroming te stevig stond. De eerste keer was er lichte paniek, in het diepe springen. Maar van de moment dat ik onder water keek, en al die pracht daar zag, ontspande ik en ging ik volledig op in het moment. Het was alsof ik in een aquarium zwom, zoveel verschillende kleurrijke vissen, koraal, een school vissen voorbij zien zwemmen,... ook 3 schildpadden gezien, 1tje heel kortbij die ik kon bekijken van bovenaf. Prachtig. Helaas geen beeldmateriaal hiervan, maar de beelden staan in mijn geheugen gegrift.

Ook ben ik een dag naar het eiland ernaast geweest, Gili Meno, dat is even klein maar nog minder ontwikkeld en volgebouwd. Daar was het echt niet moeilijk om een rustig plekje te vinden. En soms waande ik me op een Robinson Cruise eiland, met geen volk te zien, enkel strand, zee en een zandweggetje. De zichten daar konden zo vanop een postkaart komen.

Na al dat moois en avontuur en rust ben ik wel toe aan mijn terugkeer naar huis. Maar de weergoden waren me niet zo goed gezind waardoor ik vandaag een hele lange tocht achter de rug heb. Normaal zou ik s'middags vertrekken met de speedboot terug naar Bali, dat zou me 2-3u kosten. Wegens te stormachtig weer gingen er geen speedboten, maar ze hadden een alternatieve route gepland. S'ochtends vertrokken vanuit Gili Air met kleine boot naar Lombok (eiland langs Bali) daar met de bus (2u) naar de haven, en van daaruit de ferry naar Bali. Veel gewacht tussendoor en uiteindelijk op de Ferry, waarop ze na 4u varen doodleuk aankondigen dat ze in Padang Bai (de haven in Bali) nog 3 boten voor ons waren, dus 3u extra wachten...

Uiteindelijk 9u op de boot gezeten en op 3u s'nachts gearriveerd in het hotel.

Vanmorgen voor de laatste keer rijst als ontbijt, klaar om te beginnen aan de lange terugreis. Met een bagage vol souvenirs, avonturen en onvergetelijke belevenissen

1. Caroline:
    4 augustus 2017